A continuació compartiré amb vosaltres un
recull de documentals que he trobat a la xarxa i que estan relacionats amb la
franja d’edat que ens ocupa. Tots, per un motiu o l’altre, m’han semblat
interessants i penso que ens poden aportar informació valuosa.
Aquest documental porta publicat des d’octubre
de l’any passat. És un recull de consells al voltant de la cura de la higiene
dels nadons i els infants de 0-3 anys. Va ser realitzat pel Centre de Salut de
Manises en juny de 2008.
El documental comença explicant perquè és
important la higiene dels infants i quins són els beneficis que comporta. A
continuació, aprofundeix una mica més i ens diu com, quan i de quina manera cal
rentar-se les mans i les dents, destacant la idea que, a edats primerenques, la
responsabilitat d’ensenyar bons hàbits i promoure’ls és dels pares.
També fan una menció especial cap al bany i la
cura de la higiene dels nadons, destacant la importància d’aspectes com: quin
és el millor moment per banyar-los; o com netejar-los els ulls, les orelles,
les ungles, les foses nasals, els genitals o el cordó umbilical.
Finalment parlen dels polls, tan comuns a les
escoles, explicant bé què són i eliminant falses creences com; què denoten
manca d’higiene, transmeten malalties o afecten a infants d’un nivell
socioeconòmic baix. A més, ens donen una sèrie de consells pel seu tractament i
prevenció.
Personalment penso que aquest documental és
molt útil, tant per a les famílies com per a persones que ens volem dedicar al
món educatiu. Els consells que ens expliquen són prou bàsics, però molt significatius,
ja que són coses que a vegades no es comenten i no obstant això, cal saber-les.
Aquest vídeo forma part de la col·lecció Educant en Valors des de la Primera Infància
de l’Associació Mundial d’Educadors Infantils (AMEI-WAECE), on es donen
consells a famílies i mestres al voltant de com educar l’autoestima dels
infants.
Durant aquest vídeo se’ns parla de com cal educar el valor de
l’autoestima en infants petits. Ens diuen que està relacionat amb la valoració
que cadascú fa de si mateix, el qual es debat entre el sentiment del poder, jo
puc i el de la valia, jo ho mereixo. Asseguren que cal fer allò que ens faci
sentir bé. Ens diuen que el moment adient per treballar-la amb infants, és a partir del moment en que aquest es comença a diferenciar de la resta i pren consciència del jo. Activitats on es respectin les individualitats, on es sentin estimats i respectats, i promovent l’autoacceptació faran que l’infant es senti bé amb ell mateix i pugui establir lligams de qualitat amb la resta.
També destaquen la importància de l’actitud de
l’adult vers l’infant; una mirada en un moment determinat, un to de veu dolç,
un abraçada,... ajudarà a que es senti bé i tingui ganes de relacionar-se.
Segons la meva opinió és fonamental que l’infant
tingui una bona imatge de si mateix, ja que d’aquesta manera serà més feliç. El
fet de sentir-se estimat i respectat fa que es relaxi, i puga expressar-se
lliurement sense pors o temors. Una bona autoestima és la base de molts èxits
futurs, per això penso que cal dedicar-li esforç i temps a l’aula, ja que a
pesar que no depèn tant sols de nosaltres com a mestres, si que podem contribuir-hi.
Aquest vídeo és un exemple d’una part d’una assemblea,
realitzada en una aula de 3 anys. L’assemblea és un dels moments més importants
del dia a les classes d’infantil, ja que en elles es treballen rutines com;
passar llista, posar la data del dia, comptar quants som i qui falta, posar el
temps atmosfèric, l’estació de l’any... A més l’assemblea és un moment de
trobada, on tot el grup es reuneix de nou per començar un nou dia.
Aquesta escola ens vol mostrar, no tant sols el valor de l’assemblea,
sinó també com introdueixen les noves tecnologies a infantil, en aquest cas són
les pissarres digitals. Al vídeo podem veure que els infants estan avesats a
utilitzar-les, ja que interactuen amb elles com un element més. Personalment penso
que és positiu utilitzar recursos diversos a l’aula, ja que així els infants es
familiaritzen amb ells i ho incorporen a la seva quotidianitat. Concretament les
pissarres penso que ens mostren la informació de manera molt visual i són bones
d’utilitzar, això els ajuda a estructurar millor la informació.
Les etiquetes que he triat per a aquesta
entrada estan relacionades amb l’autonomia en l’aprenentatge; la reflexió sobre
el meu propi procés d’aprenentatge i l’anàlisi i reflexió sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge.
Pel que fa a la primera competència he identificat que he treballat tots els
punts, ja que a l’hora de cercar els documentals he revisat altres blocs, he
hagut de reflexionar al voltant del que estava veient, he cercat i mirat molts
vídeos abans de triar aquests i he arribat a les meves pròpies conclusions,
fruit dels anys que porto estudiant i informació cercada en apunts o llibres. La
segona competència està relacionada amb la justificació que he fet al voltant
de perquè he triat un vídeo en concret i perquè penso que ens pot ser útil. I finalment,
mentre estava fent tot l’anterior, he identificat els marcs teòrics que justifiquen
o qüestionen una pràctica, és a dir, he relacionat la teoria amb el que estava
veient.
No hay comentarios:
Publicar un comentario