Mirant enrere record
que ens va costar una mica decidir la temàtica que volíem tractar. El nostre
objectiu era treballar al voltant d’alguna tema una mica desconegut o complex,
i un dia fent una pluja d’idees a classe ens vam decidir pel tema de la
documentació. Segons la meva opinió quan pensem en documentació ens ve al cap;
papers, feina, reflexió, temps,... és a dir, esforç. Hem volgut plantejar
aquesta temàtica de manera atraient, evitant les primeres impressions que acabo
de nombrar, per això varem decidir titular al documental “La vida en les parets”.
La nostra intenció era donar una visió amplia del tema, per
això varem començar mostrant imatges de diferents parets, deixant entreveure la
funció comunicativa que tenen; grafitis, parets de colors, quadres,... són
alguns exemples. Desprès varem voler saber què entenem per paret i quina funció
tenen, per a diversos professionals de diferents sectors. D’aquesta manera cercàvem
una visió global i no tancada tant sols al món educatiu. Una vegada introduït el
tema a treballar, varem aprofundir una mica més, desplaçant-nos al CEIP Es
Pratet i parlant amb tots els membres de la comunitat educativa. Varem parlar
amb la directora del centre, amb una mestra que ha acompanyat a la mateixa
classe durant tota la franja d’infantil, amb les famílies i amb els infants. El
que volíem era l’opinió de tots, ja que pensem firmament que tots són
importants i cal escoltar el que ens han de dir.
Una vegada tinguérem tota aquesta informació
recollida, anàrem a cercar el marc teòric, d’aquesta manera podíem comparar tot
el que havíem recollit i contrastar-ho amb el que diuen els teòrics. En aquest
procés interactuaven diferents aspectes com: teoria, recollida d’experiències,
bagatge personal de cadascuna de nosaltres, pròpies creences,... Amb això vull
dir que, no és fàcil extreure conclusions, i nosaltres no volíem donar una
visió tancada del tema, per això hem intentat ser objectives, deixant llibertat
de pensament a les persones que el vesin, és a dir, deixant que cadascú extragués
les seves pròpies idees i es quedés amb el que l’interesses.
Personalment estic molt satisfeta de la feina realitzada, ja que crec que hem aconseguit els nostres objectius. A més hem gaudit molt de l’experiència i hem treballat molt a gust i en equip. De la mateixa manera, aquest treball ha suposat una excel·lent oportunitat per ampliar les nostres competències, no tant a nivell teòric, sinó més bé pel que fa a conèixer com treballen la documentació alguns centres de Vila.
A continuació compartiré amb vosaltres les
conclusions grupals que férem en acabar el projecte:
- Aquesta feina ens ha servit per prendre consciència sobre la importància que té, a dia d’avui, la documentació. És molt habitual que per feina, o per les presses diàries, no hagi la comunicació desitjada entre mestres i famílies. Si la mestra diàriament va documentant allò que fa, ajudarà als pares a saber que han fet aquell dia els seus infants i a que hagi continuïtat entre el que es fa a casa i a l’escola.
- El fet d’haver-nos desplaçat a una escola ha fet que haguem pogut observar com es relacionen les famílies amb les mestres i els infants, i com interactuen amb la documentació presentada.
- Gràcies a la realització d’aquest treball i a les diferents converses amb els distints professionals, hem pogut aprofundir i conèixer la gran quantitat de possibilitats que ofereixen les parets.
- Creiem que per a què la documentació sigui significativa per als infants, se li ha de dedicar temps; parlant-ne, reflexionant-ne,... amb la finalitat de trobar relació entre el que veuen a una fotografia i el que han viscut. D’aquesta manera els hi serà més fàcil explicar a les seves famílies el que han fet.
- La documentació, en un primer moment, pot veure’s com una tasca senzilla, però va molt més enllà de penjar les quatre millors feinetes del dia. Amb això volem dir que, a l’hora de fer-ho s’ha de tenir en compte l’estètica, per tal que resulti atractiu i convidi al visitant a interessar-se pel que veu. Així com també, a posar-ho en un lloc de pas i que tots els infants estiguin presents en un moment o altre.
- A mesura que anàvem focalitzant l’observació en la documentació presentada a l’escola que hem visitat, hem pogut veure que l’equip educatiu, junt amb els infants, fan una molt bona tasca en equip, reflectint la identitat del centre i la metodologia treballada.
- Referent al tema de les entrevistes realitzades als diferents professionals que apareixen al nostre documental, cal ressaltar el complex exercici d’organització i coordinació per poder portar-ho a terme, ja que hem hagut de concertar diverses cites, adaptar-nos a diferents horaris i que el temps i l’espai ens acompanyes a l’hora de realitzar les gravacions.
- I ja per acabar, agrair a totes les persones que han fet possible el nostre documental per la seva cordialitat i disposició. Esperem que vos hagi agradat.
Pel que fa a les competències treballades
durant aquesta feina, han set varies i significatives. No parlaré concretament
de les competències relacionades amb l’autonomia en l’aprenentatge, perquè prefereixo
justificar-ne d’altres, però si m’agradaria esmentar que aquestes també els he
treballades. El treball grupal implica feina individual i reflexió, així com
cercar informació o recursos, per tant trop que està implícit en ell.
En quant a la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge
penso que, he identificat pròpies i alienes creences i les he comparades amb la
pràctica i tot el que he vist, extraient així les meves pròpies conclusions. Això
ho relaciono amb la capacitat de tenir un criteri propi, és a dir, que som
capaços d’escoltar i respectar amb asertivitat altres opinions o punts de vista,
sense que interfereixi de manera negativa en la nostra. Penso que aquesta és la
millora manera de créixer com a professionals i esser humans. També he
treballat aspectes com, el marcar-me uns objectius i valorar si s’han complert.
Això ja ho havia explicat anteriorment, així que tant sols afegir que els objectius
ens serveixen per definir quina és la nostra finalitat en la tasca i així poder
avaluar els resultats. Durant tot aquest procés m’he estat fent preguntes,
valorant el que he vist i ponderant-t’ho amb el que ja sabia, reflexionant
sobre el que escoltava, pensant les preguntes que faríem i la intencionalitat
que tenien. Per tant, penso que aquesta competència també l’he treballada. I finalment
he argumentat el que he fet i per què, el qual relaciono amb els objectius i la
funció comunicativa.
Pel que fa a l’anàlisi i reflexió sobre el
funcionament dels centres d’Educació Infantil, nosaltres com a grup hem aportat
reflexions sobre el que hem vist al centre, i hem compartit amb l’equip directiu
d’aquest, la tasca presentada a classe. Segons la nostra opinió les reflexions
que hem fet, estan contrastades amb les evidències que ens ha proporcionat tot
el que hem vist. De la mateixa manera, hem contrastat el que recullen els
documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen. Quan férem
l’entrevista a Rosa, directora d’es Pratet, ens va portar el PEC (projecte
educatiu de centre) i ella mateixa va anar contrastant el que fan amb el que
recull el document, a més ens el va posar a la nostra disposició.
Finalment penso que he treballat una darrera competència,
relacionada amb l’anàlisi i reflexió sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge.
Això també ho hem reflectit al nostre documental, ja que una vegada recollida
la informació desitjada, hem cercat els marcs teòrics que justifiquen o
qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula.
Al·lotes, vaig alucinar amb el vostre documental. Està molt ben fet, i m'agrada que dopneu el punt de vista de diferents persones sobre les parets.
ResponderEliminarA efectes tècnics, el documental és digne de sortir a la televisió. Sou unes professionals!!
Molt bona feina.
Natalia
Moltes gràcies Natalia!!
ResponderEliminarÉs un plaer per a nosaltres que vos agrades i que se'ns reconegui el treball realitzat, comentaris com el teu fan que estiguem motivades a continuar treballant dur i de la millora manera que sabem.
Salutacions, Paula.