Cercant per la xarxa definicions de
competència n’he trobat una que m’ha agradat i que vull compartir amb
vosaltres. Benavides (2002) ens diu que, les competències permeten a les
persones actuar eficaçment. Afirma que la seva aparició i permanència estan recolzades
en el coneixement, el desig i l’habilitat d’aconseguir els propis objectius. En
aquest sentit, l’Organització Internacional del Treball (OIT), enfoca la
definició de competències professionals, cap a la construcció social
d’aprenentatges significatius i útils pel desenvolupament productiu en
circumstàncies reals de treball, que s’obtenen mitjançant la instrucció i de
l’aprenentatge per experiència en situacions concretes de treball.
Concloent dient, que les competències no són més que les
experiències adquirides, o els comportaments que algunes persones dominen
millor que altres, els quals les diferencien de cada individu per les seves
actituds i els seus trets de personalitat. On el domini d’aquestes fan als
individus eficaços en una situació determinada. De la mateixa manera, les
competències s’han enfocat en la idea que l’experiència, és l’únic mitjà
d’adquirir competències no reconegudes per títols.
Pel que fa les competències de l’assignatura, penso que soc
prou autònoma en l’aprenentatge, ja que necessito cercar, llegir, contrastar,...
per formar-me una idea del que vull fer o dir. Una vegada tinc la idea clara
del que vull expressar, reflexiono i arribo a les meves pròpies conclusions.
Necessito fer aquest procés, ja que si no ho tinc clar, no ho puc expressar. A
més, necessito fer-me els meus propis apunts, resums, esquemes, etc, ja que no
m’agrada gaire prendre la feina dels altres com a referent, a no ser que
comparteixi notablement els punts de vista, i encara i així, sempre extrec les
meves pròpies conclusions. El meu punt feble en aquest sentit, és que em costa
treballar sinó tinc pressió, per això m’agrada fer feina en grup ja que ens
motivem els uns als altres.
Pel que fa l’anàlisi i reflexió sobre el funcionament dels
centres d’Educació Infantil, penso que ens deixem portar, i parlo per jo
mateixa, pel que diu la gent, la fama que té el centre o les persones que
treballen en ell. Hauria de tenir una actitud més crítica a l’hora d’analitzar
els centres que visito. Haig de dir al meu favor, que això no solem
treballar-ho gaire, de fet quan anem a centres sol ser de visita o a realitzar
alguna pràctica.
En relació a la competència d’analitzar i reflexionar sobre
els processos d’ensenyament-aprenentatge haig de dir, que més o menys soc capaç
de fer-me una idea del tipus de metodologia que utilitza un mestre veient com
desenvolupa la seva tasca. Generalment, acostumo a distingir entre metodologia
tradicional i més innovadores (constructivistes, per descobriment,...), i tinc
la meva pròpia idea del que és un bon mestre.
Una altra competència que he treballat notablement és la de la
utilització de les noves tecnologies. Record que quan vaig començar els meus
estudis, ni tant sols tenia ordenador portàtil, únicament un de taula que gaire
bé no utilitzava. Ara no podria viure sense ell, a pesar que pareixi exagerat,
és cert. Penso que és una eina fonamental, ja que permet la realització de
feines en múltiples formats, afavoreix la comunicació, és molt útil a l’hora de
cercar informació,... En definitiva, que estic plenament d’acord en la
utilització d’aquestes en el dia a dia a l’aula, sempre com un element més i no
l’únic.
En relació això, m’agradaria dir que estic
d’acord que les competències professionals de cadascun s’adquireixen mitjançant
la formació, la pràctica i el desig de millorar. Cal ser responsable a l’hora
de desenvolupar qualsevol tipus de tasca, però especialment una com la nostra,
ja que treballem amb personetes indefenses que s’estan desenvolupant. Haig de
reconèixer, que a mesura que avancen els meus estudis i la meva formació a
l’àmbit educatiu, cada vegada em sento més responsable de la futura feina que
desenvoluparé. Soc conscient de la importància que té i m’agradaria fer-ho el
millor possible.
En quant a la reflexió sobre el meu propi
procés d’aprenentatge, penso que soc prou conscient de les virtuts i defectes
que tinc. Aquests cinc anys que porto estudiant educació m’han ajudat a
conèixer-me millor i a ser conscient de les meves limitacions i habilitats. Com
a persones úniques que som, penso que cadascun de nosaltres té una sèrie de
trets característics fruit de l’educació, el moment històric i lloc de
naixement, l’entorn,... que ens fa portar una sèrie de valors i creences, que
tindran molt pes a l’hora de desenvolupar la nostra tasca. Això és el que
podríem anomenar, la nostra motxilla personal. Per altre banda, sempre intent
tenir objectius, motivacions que despertin en mi les ganes d’avançar,
progressar i de viure.
Soc bastant exigent amb mi mateixa, m’agrada
fer les coses bé i quedar-me satisfeta del que faig, mai faig feines amb la
intenció de sortir del pas o llevar-me-la de damunt, prefereixo portar el meu
propi ritme i fer-ho bé, o al menys que jo senti que ho he fet el millor que he
sabut. Per aquest mateix motiu, m’agrada reflexionar sobre allò que faig i
compartir-ho amb els meus companys de grup, amb els quals em sento molt a gust.
Pel que recordo de quan vaig fer les
pràctiques, al principi tot és molt polit, però a mesura que passen les
setmanes, si que és cert que vas sent més crític amb el que veus. A l’hora
d’analitzar els documents del centre per fer el projecte, em vaig adonar que hi
ha molta teoria que no s’aplica en situacions reals.
Les ganes de millorar i superar-me a mi
mateixa sempre estan presents, de fet, per això estudio, perquè vull realitzar
la meva tasca tan bé com pugui.
En quant a les competències professionals de
les que ens parla Perrenoud, penso que per comentar-les en profunditat em cal l’experiència,
però intentaré explicar una mica les que he treballat i desenvolupat durant els
meus estudis.
La competència del treball en equip és una de
les que més he desenvolupat durant aquests anys que porto estudiant educació. Record
que al principi, no m’agradava tenir que fer feines en grup, pensava que
fer-les de manera individual era més senzill i profitós. A dia d’avui penso
completament el contrari, ja que el treball en grup és molt enriquidor, no tant
sols a nivell conceptual i de coneixements, sinó a l’hora de desenvolupar
habilitats socials com; la col·laboració, el treball cooperatiu, l’empatia, el
respecte, l’escolta activa, entre molts altres. Per tant aquesta és una de les
competències de la que estic més satisfeta i la qual aplicaré en la meva futura
tasca.
I finalment m’agradaria parlar al voltant de
la competència d’organitzar la pròpia formació continua. Penso que he elegit bé
a l’hora d’organitzar els meus estudis, ja que quan vaig decidir estudiar de
nou, em vaig plantejar les diferents possibilitats i vaig escollir la de
començar pel cicle formatiu, i així si m’agradava, ja continuar. Des que vaig
començar, no he parat de marcar-me noves fites, el que estudio m’agrada i voldria
fer-ho el millor possible, per això, durant aquests anys, he fet diferents
cursos, he obtingut el meu certificat de català, he ampliat la meva competència
en llengua estrangera, entre altres. Dic això perquè penso que és molt
important tenir objectius, ja que són els que ens motiven a l’hora de millorar
i avançar en el nostre camí. Quan comenci a treballar, m’agradaria transmetre
això als infants i reflectir-ho en la meva feina, ja que no hi ha millor manera
de motivar-se, tant extrínseca com intrínsecament, que veure l’evolució que
anem fent i tenir ganes de créixer.
Les etiquetes que he posat són les que jo
penso que més interioritzades tinc, així com les que més he treballat durant
els meus estudis.
No hay comentarios:
Publicar un comentario