martes, 26 de marzo de 2013

Descripció real d'una observació.



L’observació que vos explicaré a continuació és fruit d’una activitat feta a una aula de P3 a l’escola pública de la Venda d’Arabí. Aquesta activitat consistia en observar com interactuaven els infants front una proposta de materials naturals de la mar junt amb elements per fer transvasaments. En aquesta proposta hi participaven quatre infants, als quals havíem d’observar individualment cadascun dels membres del grup. Va tenir una duració de quatre sessions, en les quals anàvem incrementant progressivament el material. Aquesta activitat es va realitzar en una terrassa coberta que hi havia al costat de l’aula.
La informació que mostraré a continuació respon a la primera sessió i el tipus de tècnica que vaig utilitzar per enregistrar-la foren les notes de camp. Posteriorment vaig fer unes primeres interpretacions que també explicaré. Aquestes sessions tenien una duració d’uns 15-20 minuts, i al ser els mateixos infants participants podíem observar l’evolució del joc de cadascun d’ells.

S’asseu al costat de la sorra i mira al seu costat.
- Imita a Pau, agafa pedres i les posa dins la sorra.
- Agafa petxines i mira que fan els companys.
- Posa les petxines dins la sorra.
- Agafa petxines més petites i fa alienacions sobre la sorra.
- Agafa closques de musclos i les posa sobre la sorra.
- Fa el mateix amb els plomers.
- Es manté al mig de l’àrea d’activitat, agafant material i posant-lo sobre la sorra.
- S’espolsa la sorra de les mans i riu orgullosa del que ha fet.
- Es canvia de lloc i es situa al costat dels plomers, els observa, els toca i els col·loca en vertical dins la sorra.
- Li demana a na Laia que miri la seva creació, i continua amb el que estava fent.
- Agafa un plomeret i posa cara de sorpresa, ja que aquest és més gros que els altres.
- En Marcos s’acosta a jugar. Maria agafa una cistella de material, la situa al seu costat i li proposa que jugui.  
- Continua posant plomers en vertical.
- S’espolsa la sorra de les mans.
- Prova d’agafar petxines de la safata que ha omplert Pau amb pedres i petxines, però finalment no gosa fer-ho.
- Somriu, s’espolsa les mans i segueix escampant plomers i esponges per tota la safata.
- Comprova que s’ha buidat la cistella, l’espolsa dins la safata, i s’aixeca per deixar-la amb les altres que estan buides.
- Repeteix l’acció, dient “se ha acabado”.
- Somriu i repeteix l’acció mentre mira el material.
- Pau posa pedres dins la safata on ella i na Laia han estat manipulant. Ella els hi retira dient: “no cap”, i els a torna a posar dins l’altre safata.
- Pau agafa algues i les posa cridant “ahh” dins la safata, tots l’imiten.
- La Maria fa com els altres, s’espolsa les mans i somriu.
- Posa algues dins la cistella petita i les tira dins la safata.
- Maria agafa una petxina i la posa sobre el munt de la safata, dient “una petxina”.

Uns minuts abans de finalitzar la sessió avisem als infants, d’aquesta manera ells són conscients que s’acabarà en breu i es van preparant. Haig de dir que, desprès de cada sessió, els companys del grup ens reuníem per comentar com havia anat, el que podíem millorar,...
Partint de la meva observació i les notes de camp recollides, penso que na Maria ha gaudit molt de l’activitat, ja que ha mostrat molt d’interès cap a tot el material exposat. Ha mostrat iniciativa a l’hora d’iniciar el joc, ha manipulat tots els materials i expressat satisfacció en molts moments amb el seu somriure. Des del primer moment ha començat a interactuar amb els materials, situant-se al centre de l’espai d’activitat i tocant el que hi havia. Ha fet alienacions amb les petxines, ha posat els plomers en vertical sobre la sorra i ha simulat fer un pastis.
L’he vista prou autònoma en tot moment, ja que no cercava l’aprovació dels companys ni la nostra a l’hora de manipular el material, però respectava molt les creacions dels companys.
Les etiquetes que he posat van en relació amb el que he treballat durant l’activitat, és a dir, les competències que he desenvolupat durant l’observació. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario