- Observació d’aula realitzada per una companya de classe, el dia 4 de març a l’aula de P3 “Les girafes”.
Avui és dilluns i com és habitual dins l’horari
d’aula, a segona hora, els alumnes es dirigeixen de manera ordenada cap a la
segona planta del CEIP Poeta Villangómez. Els infants van arribant i a mesura
que ho fan, es col·loquen un al costat de l’altre, asseguts sobre una catifa. En
aquesta planta es troba la biblioteca del centre. Cati, la tutora del grup, compta
amb l’ajuda d’una altra companya, Antonia. Ambdues ajuden als infants perquè es
sentin còmodes, i puguin escoltar i veure les il·lustracions del conte.
La narració del conte és a càrrec de Cati, qui
comença molt a poc a poc. La tutora presta molta atenció a les exclamacions i les
interrogacions, realitzant canvis en el to de veu. També té molt en compte el
llenguatge no verbal, expressant amb la cara i el cos allò que va relatant. Els
infants la miren boca badats, es pot veure als seus rostres que estan
embaladits. Mentrestant Antonia roman asseguda a un extrem de la fila, quan Jordi
es gira cap a ella i li pregunta; Antonia,
perquè l’ànec es puja a la bicicleta? Amb veu baixa Antonia li fa un gest amb
el dit i li demana silenci; No podem
parlar ara!, li replica Antonia amb enuig. La cara de Jordi rebel·la la
seva frustració mentre mira fixament al seu company Marcos.
A tot això Cati segueix amb la narració de la
història, quan en un moment donat, fica la mà dreta sigil·losament dins un
sobre i, sota l’expectació dels infants, treu una petita bicicleta de color
vermell. Està feta de filferro. La cara de María expressa tanta sorpresa que, sense
adonar-se, fa una pregunta en veu altra; Un
ànec pot anar en una bicicleta tant
petita?, al qual Cati respon ràpidament; I tant que si, l’ànec és molt llest i segur que sabrà com fer-ho!. María
no pareix quedar gaire convençuda i s’encongeix d’espatlles. Els ànecs saben nadar i també pujar-se a una
bicicleta!, li respon Marcos amb cara de sorpresa.
Els infants deixen de fer preguntes i continuen escoltant les
aventures del protagonista i els seus amics, però a mesura que passa el temps
es comencen a avorrir. Cada vegada estan menys receptius i alguns comencen a
badallar. La tutora percep que l’atenció dels infants va minvant paulatinament,
i per això decideix agilitzar la història. Passats un parell de minuts Cati
conclou dient; I tot això és tan veritat
com si mai no hagués passat! Vos ha agradat? Pregunta als infants, al qual
responen amb un enèrgic; SIIII!!!
Els infants esperen asseguts les instruccions d’Antonia qui
els hi dirà quan poden aixecar-se i disposar-se a fer la fila per anar de
manera ordenada cap a la classe. Una vegada reben les seves indicacions, es van
aixecant per col·locar-se un darrera l’altre a la fila i així poder baixar les
escales d’accés a la classe. A mida que els infants van baixant, Antonia els hi
va dient; Aneu alerta i mireu cap avall!,
els hi repeteix una i altra vegada; Agafeu-vos
a la barana que està al costat! Els alumnes escolten atentament les
instruccions d’Antonia, i així, arribant a classe, acaba la segona hora de la
classe de les girafes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario