- Reflexió sobre les possibilitats educatives d’un documental: què t’aporta? Què pot aportar als demés? Sobre quines temàtiques seria interessant parlar?
Segons la meva opinió un documental té moltes
possibilitats educatives, ja que el podem utilitzar per ampliar alguna temàtica
que estiguem treballant a classe en un moment donat. Convé no abusar d’ells,
pel fet que els infants d’avui dia ja passen molt de temps front el televisor,
però usats de manera puntual i significativa poden resultar molt valuosos.
Els documentals solen tractar sobre temes concrets, i tenen
una intencionalitat educativa o formativa, per això podem utilitzar-los com a
part d’un projecte d’investigació o per completar qualsevol altra tipus de
tasca. Normalment les persones que hi apareixen són especialistes o entesos en
el tema que els ocupa, per tant el llenguatge que empren sol ser especialitzat
i a vegades una mica complex. Això ho hem de veure com una oportunitat d’ampliar
vocabulari i millorar la nostra competència verbal i comunicativa, tant si és
per adults o per a infants. En el cas que sigui per a infants, amb unes senzilles
explicacions o amb una mica de tasca prèvia ho poden entendre perfectament. Com
en qualsevol altra tasca que realitzem a classe, cal tenir clar que el tema
elegit o el moment en que l’utilitzem ha de ser coherent. És a dir, ha d’anar
emmarcat dins un context en el que tingui sentit, i no com a fruit de l’espontaneïtat,
la improvisació o la falta de recursos en un moment donat.
Les temàtiques del documental podem ser molt variades. Primerament cal saber, a quin tipus de públic van dirigits i quina intencionalitat tenen. En el cas que vaguin dirigits a infants d’infantil podrien ser sobre; animals, plantes, flors, la mar, els molins,... tot depenent, com ja he dit abans, del que estiguin treballant en aquell moment.
Les temàtiques del documental podem ser molt variades. Primerament cal saber, a quin tipus de públic van dirigits i quina intencionalitat tenen. En el cas que vaguin dirigits a infants d’infantil podrien ser sobre; animals, plantes, flors, la mar, els molins,... tot depenent, com ja he dit abans, del que estiguin treballant en aquell moment.
Les etiquetes que he treballat en aquesta entrada estan relacionades amb l’autonomia
en l’aprenentatge, la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge i l’anàlisi
i reflexió sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge. La primera és perquè he hagut de reflexionar al voltant del valor educatiu del documental, la segona perquè
he pensat en la meva pròpia formació i experiència professional, i
finalment, perquè he hagut de pensar en el marc teòric que justifiqui la utilització
d’aquest recurs.
No hay comentarios:
Publicar un comentario