miércoles, 3 de abril de 2013

Creences de la mestra en l'observació.


En aquesta entrada vaig a comentar les creences que, segons la meva opinió, tenen les mestres que apareixen al relat. L’observació sobre la qual vaig a fer l’anàlisi, està feta per una companya meva de classe, amb el que això implica. Dic això perquè, quan analitzem una descripció feta per una altra persona o per nosaltres mateixos, sempre hi ha apreciacions subjectives, és a dir, que d’una manera o l’altre, podem interpretar el que pensa la persona que ho està escrivint. Per tant intentaré ser el més objectiva i neutral possible, dient el que jo penso, sense deixar-me portar pel que puga pensar la meva companya.   
El fet que hi hagi dues mestres ens permet analitzar dos comportaments, creences, rols,... començaré per Cati. És la tutora del grup i es comporta com a tal, ja que porta el pes de l’activitat que es detalla. Penso que és una persona que s’implica en la seva feina i que sap el que fa, dic això pel fet que: és l’encarregada d’explicar el conte; l’ha triat al voltant d’una temàtica que als infants d’aquestes edats els encanta; té en compte el llenguatge no verbal i les entonacions; utilitza elements motivadors, com quan treu la bicicleta de filferro del sobre; no llegeix el compte, sinó que el narra, això fa que els infants estiguin molt més atents i pugui jugar amb la mirada; té en compte els sentiments i necessitats dels infants, ja que quan veu que estan cansats és capaç de parar i no voler exigir-los més; a més, és una persona flexible, ja que quan l’interrompen per fer-li una pregunta, contesta sense posar cap pega. 
Per altre banda, Antonia, desenvolupa un rol autoritari, ja que es limita a dir que poden fer o no als infants, a posar ordre, a pregar silenci,... Penso que té assumit aquest rol, perquè potser és el que ha conegut de petita i ara no és capaç de fer-ho d’una altra manera. Possiblement el fet que Cati sigui la tutora hi influeix, ja que Antonia es deu vora com a una persona de suport i assumeix que el seu paper ha de ser el que desenvolupa. Penso que si les dos fossin tutores, ajudaria a Antonia a implicar-se més en altres àrees i no tant en la que està centrada. A més, Cati, podria animar-la a fer alguna activitat i així canviarien una mica els rols. Haig de dir que, el paper de Cati el tinc clar, ja que al relat ens diu que és la tutora, però el d’Antonia no, ja que no ho diu explícitament. El rol que desenvolupa em fa pensar que és una Auxiliar Tècnic Educatiu, però no ho se segur, per tant necessitaria més informació.
Seguint amb l’anàlisi de les creences d’Antonia, he vist que no té feedback amb els infants, ja que quan li fan alguna pregunta es limita a pregar silenci. A més penso que no els dona prou confiança, ja que quan estan baixant les escales en direcció a classe, està tot el temps dient-los que vagin amb precaució. Segons la meva opinió, aquest comportament per part seva pot ser degut a; la influència de l’educació que va rebre quan era petita, la inseguretat que crea no tenir un rol ben definit, la falta de formació, el no tenir una posició igualitària vers Cati, el no haver establit una relació col·laborativa entre ambdues, etc.
Les etiquetes que he triat estan relacionades amb l’anàlisi i reflexió sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge, ja que la situació que he hagut de comentar gira al voltant d’una actuació de dues mestres durant una activitat. 


2 comentarios:

  1. Me parece un buen análisis sobre los diferentes roles entre las maestras y como en muchas ocasiones el rol de tutora te da confianza en ti misma, en saber que llevas el ritmo de la dinámica de clase sin que te impongan lo que debes hacer. Esto es lo que pasa en muchas ocasiones con el rol de asistente que constantemente busca o necesita el reconocimiento de la tutora. A mi entender, ambos roles deberían estar al mismo nivel y deberían tener reuniones para ponerse de acuerdo y trabajar en cooperación y con autonomía.

    ResponderEliminar
  2. Sol Ortega, estoy de acuerdo contigo en que el análisis que ha hecho Paula sobre los roles es muy acertado. en cambio, pienso que en toda organización, debe haber una jerarquía. Eso sí, todos los componentes de cualquier organización deben tener una actitud de escucha sea cual sea su rol, con todo lo que ello implica. Un saludo a las dos.

    ResponderEliminar